Sunday, January 28, 2007

Magic color pencils (MCP)-Distress ink

Många av er vet att jag beställde pennor från USA, för att testa en ny färgläggningsteknik.

Här kommer en liten lite artikel om Magic color pencilspennorna, för och nackdelar.

Nalle motivet här över har jag färglagt, det till vänster med MCP tekniken och den till höger med distress ink som jag brukar.Båda motiven får en ganska matt ton..men MCP känns glatt om man känner på motivet. Pennorna är olje baserade så man målar först med pennorna på ett ganska glatt papper, sen tar man en "stomp" ("en papperspenna") och för ut färgen med luktfri thinner, som jag köpte i konstnärsbutiken.


Jag kan tycka att det var ganska lätta att måla med pennorna, men svårt att få det som man ville, jag är van att kunna blanda mina färgtoner..men här får man byta penna till en annan för att kunna göra toner.


Jag tycker att tekniken kan passa sig på just såna här motiv alltså djur, där det ska se lite "flossigt" ut i färgerna...men det blev inte bra i ett ansikte på en liten ängel....


Här har jag målat allt utom ansiktet med MCP, ansiktet målade jag med distress som vanligt, för i helgen när jag var i Stockholm så hade jag inte med mina distresser och jag blev inte nöjd med ett enda kort.....

På flickan här över kan jag säga tt jag är nöjd med de små partierna men inte med klänningen, den ser konstigt "urtvättad" ut, -ja, vad kallade man det.."stentvättad" på 90-talet!

Hoppas att ni förstår min förklarning, om det är något ni undrar över så bara fråga!

9 comments:

Anonymous said...

Jag tycker de blev jättefina, men det kanske är som med distresserna, att man får öva en del innan man får till det. Hur vässar du stompen?
Det blir ju alldeles sunkiga och jag har inte lyckats vässa min nåt vidare.

Anonymous said...

Jag håller nog med dig, att distresserna blir bättre. Men att pennorna nog kan passa till vissa motiv.
Kram Plingan

Maria said...

Så smart du visat med nallarna, en med mcp och en med disress. Ganska stor skillnad på dom. Fast kanske är det så att det tar lite tid att få in tekniken. Modigt av dej att våga testa nåt nytt.
Maria

louisevbg said...

Övning ger färdighet :) Men jag tycker allt att du har fått till det bra! Ser kul ut, skall bli roligt att få testa!

Aud said...

Jeg synes du fikk kjempebra resultat med MCP teknikken!!!
Jeg liker å veksle mellom distress og MCP, alt ettersom hva jeg synes passer best til motivet, og hvilken effekt jeg ønsker å oppnå.

Hilde said...

Flott at du viser oss forskjellene , Linda!!!
Må nok si at jeg liker resultatet med distress bedre enn med MCP!!

Ha en flott uke Linda!!

Anonymous said...

Jag önskar jag kunde färglägga ens hälften så bra... Visst är det stor skillnad på de olika teknikerna som man ser på nallarna, men båda är fina på sitt sätt.
ninaerica

Desirée said...

Jeg skal faktisk være enig med deg i at det blir nok finere med distress. Flott at du viste oss forskjellene slik, for jeg vurderte om jeg også skulle begynne med MCP. Men tror jeg står over enda, holder meg til distress og H20.
Ønsker deg en fin ny uke!

Anonymous said...

Nu har jag också testat MCP! Om du är nyfiken på hur mitt blev kan du kolla här: http://kickis.blogg.se/010207104333_mcp_och_annat_skoj.html

Kram Kicki